Az alábbi link alatt számos további, állami-kormányzati weboldalhoz vezető link található. Tartalmazza az összes tanúsítványra vonatkozó linket szövetségi tagállamonként; ez egy központi kormányzati weboldal.
SZÜLETÉSI ÉS HALOTTI ANYAKÖNYVI KIVONAT
A születések és halálesetek nyilvántartásáról szóló törvényt (Registration of Births and Deaths/RBD-törvény) 1969-ben léptették hatályba, hogy elősegítsék a születések és halálesetek nyilvántartásának egységesítését és összehasonlíthatóságát országosan, valamint az ezeken alapuló népességstatisztikák összeállítását. A törvény hatálybalépésével a születések, a halálesetek és a halva születések nyilvántartásba vétele kötelezővé vált Indiában. A központi kormányzat szintjén az indiai fő anyakönyvvezető (Registrar General, India, RGI) koordinálja és egységesíti a regisztrációs tevékenységet az egész országban. A jogszabály végrehajtása azonban az egyes államok kormányának hatáskörébe tartozik. A születések és halálesetek nyilvántartásba vételét országosan az államok kormánya által kinevezett tisztviselők végzik.
Az 1989 előtt született személy részére online születési anyakönyvi kivonatot úgy lehet kérni Indiában, hogy a kérelmező online kérvényezheti a „rendelkezésre nem álló születési anyakönyvi kivonatot” (Non-Availability of Birth Certificate/NABC).
Lépések:
- Látogasson el annak az állam önkormányzatának (Municipal Corporation) a hivatalos honlapjára, ahol a születés történt
- Regisztráljon a weboldalon az Aadhaar-kártya vagy a szavazói azonosító kártya használatával
- Jelentkezzen be a weboldalra, és töltse le a „Késleltetett születési rendelvény kiadása” (Isssuance of Delayed Birth Order) című űrlapot
- Töltse ki az űrlapot pontos adatokkal
- Töltse fel a támogató dokumentumok szkennelt másolatait
- Fizesse ki a NABC visszavonásának online díját
A következő dokumentumok bemutatására lehet szükség:
- Születési igazolás, például kórházi jelentés, iskolai feljegyzések vagy egyházi feljegyzések
- Személyazonosság igazolása, például Aadhaar kártya vagy útlevél
- Szülő vagy közeli hozzátartozó által készített eskü alatt tett nyilatkozat (affidavit)
- 10-es számú formanyomtatvány (Form-10) a „rendelkezésre nem álló születési anyakönyvi kivonatra” (NABC)
További információk:
- Ha a születést kórházban anyakönyvezték, az ügyeletes orvos adhatja át a születési anyakönyvi kivonat bejegyzési formanyomtatványát
- Előfordulhat, hogy késedelmi díjat kell fizetnie
- A kérelem ellenőrzését követően a NABC-t kiállítják
HÁZASSÁGI BIZONYÍTVÁNY/ANYAKÖNYVI KIVONAT (MARRIAGE CERTIFICATE)
Ahhoz, hogy házassági anyakönyvi bizonyítványt/anyakönyvi kivonatot kapjon Indiában, be kell jegyeztetnie a házasságot az illetékes hatóságoknál, vagy a hindu házassági törvény, vagy a különleges házassági törvény alapján, majd kérelmezni kell a házassági anyakönyvvezetőtől a tanúsítványt.
Részletesebb bontásban:
1. Házasság bejegyeztetése:
- A Hindu Házassági Törvény alapján: Ez a hindu rítusok és szokások szerint megkötött házasságokra vonatkozik
- A Különleges Házassági Törvény alapján: Ez azokra a házasságokra vonatkozik, amelyekben a felek nem hinduk, vagy ahol a hindu házaspár úgy dönt, hogy e törvény alapján jegyezteti be házasságát
- Az esküvőt követően: A menyasszony és a vőlegény kérheti a házasságkötés bejegyzését az illetékes hatóságnál (házassági anyakönyvvezető), amelynek illetékességi területén laknak
- Online bejelentkezés: Több állam kormánya rendelkezik online házasságkötés regisztrációs portállal, amely lehetővé teszi a kérelem kitöltését és elektronikus úton történő benyújtását
- Látogasson el az anyakönyvi hivatalba: Az online kérelem benyújtása után valószínűleg személyesen kell felkeresnie a házassági anyakönyvvezető irodáját a szükséges dokumentumokkal és tanúkkal az ellenőrzés és a regisztráció céljából.
- Szükséges dokumentumok:
- Jelentkezési lap (a házassági anyakönyvvezetőnél vagy online kapható)
- Házassági bizonyítvány/anyakönyvi kivonat (ha van)
- Mindkét félről készült, útlevélméretű fénykép
- Mindkét fél lakcímigazolása
- Mindkét fél PAN-kártyája
- Két tanú (érvényes PAN-kártyával és lakcímigazolással)
- A házassági anyakönyvvezető által kért egyéb dokumentumok
2. A házassági anyakönyvi kivonat beszerzése:
- Sikeres regisztrációt követően a házassági anyakönyvvezető kiállítja a házassági anyakönyvi kivonatot
- Feldolgozási idő: A házassági anyakönyvezés és az anyakönyvi kivonat kiállításának feldolgozási ideje államonként és az adott anyakönyvvezető leterheltségétől függően változhat
3. Fontos mérlegelési szempontok:
- Joghatóság: Bizonyosodjon meg róla, hogy házasságkötését annál a házassági anyakönyvvezetőnél jegyeztesse be, amelynek illetékességi területén a házasságkötésre sor került, vagy ahol mindketten laknak
- Online portál: Ellenőrizze az állam kormányának hivatalos weboldalát a házassági regisztrációval kapcsolatban, és keresse meg a megfelelő portált vagy űrlapot
- Díjak: A házassági anyakönyvezésért és a tanúsítvány kiállításáért díjat kell fizetni, amely államonként eltérő
- Bírósági házasság: Bírósági házasságkötés esetén a házassági anyakönyvi kivonatot a házassági tisztviselő állítja ki
- Különleges állami eljárások: A házassági anyakönyvezés és a tanúsítvány kiállításának konkrét eljárásai és követelményei államonként eltérőek lehetnek
- Karnatakában például a Kaveri 2.0 portált használják az online regisztrációra:
- Regisztráljon állampolgárként, és töltse ki a kötelező adatokat.
- Ezt kövtően automatikusan generált jelszót fog kapni a regisztrált mobilszámára/e-mail címére
- Karnatakában például a Kaveri 2.0 portált használják az online regisztrációra: