Az alábbi link alatt számos további, állami-kormányzati weboldalhoz vezető link található. Tartalmazza az összes tanúsítványra vonatkozó linket szövetségi tagállamonként; ez egy központi kormányzati weboldal.

 

SZÜLETÉSI ÉS HALOTTI ANYAKÖNYVI KIVONAT

A születések és halálesetek nyilvántartásáról szóló törvényt (Registration of Births and Deaths/RBD-törvény) 1969-ben léptették hatályba, hogy elősegítsék a születések és halálesetek nyilvántartásának egységesítését és összehasonlíthatóságát országosan, valamint az ezeken alapuló népességstatisztikák összeállítását. A törvény hatálybalépésével a születések, a halálesetek és a halva születések nyilvántartásba vétele kötelezővé vált Indiában. A központi kormányzat szintjén az indiai fő anyakönyvvezető (Registrar General, India, RGI) koordinálja és egységesíti a regisztrációs tevékenységet az egész országban. A jogszabály végrehajtása azonban az egyes államok kormányának hatáskörébe tartozik. A születések és halálesetek nyilvántartásba vételét országosan az államok kormánya által kinevezett tisztviselők végzik.

Az 1989 előtt született személy részére online születési anyakönyvi kivonatot úgy lehet kérni Indiában, hogy a kérelmező online kérvényezheti a „rendelkezésre nem álló születési anyakönyvi kivonatot” (Non-Availability of Birth Certificate/NABC).

Lépések:

  1. Látogasson el annak az állam önkormányzatának (Municipal Corporation) a hivatalos honlapjára, ahol a születés történt
  2. Regisztráljon a weboldalon az Aadhaar-kártya vagy a szavazói azonosító kártya használatával
  3. Jelentkezzen be a weboldalra, és töltse le a „Késleltetett születési rendelvény kiadása” (Isssuance of Delayed Birth Order) című űrlapot
  4. Töltse ki az űrlapot pontos adatokkal
  5. Töltse fel a támogató dokumentumok szkennelt másolatait
  6. Fizesse ki a NABC visszavonásának online díját

 

A következő dokumentumok bemutatására lehet szükség:

  • Születési igazolás, például kórházi jelentés, iskolai feljegyzések vagy egyházi feljegyzések
  • Személyazonosság igazolása, például Aadhaar kártya vagy útlevél
  • Szülő vagy közeli hozzátartozó által készített eskü alatt tett nyilatkozat (affidavit)
  • 10-es számú formanyomtatvány (Form-10) a „rendelkezésre nem álló születési anyakönyvi kivonatra” (NABC)

 

További információk:

  • Ha a születést kórházban anyakönyvezték, az ügyeletes orvos adhatja át a születési anyakönyvi kivonat bejegyzési formanyomtatványát
  • Előfordulhat, hogy késedelmi díjat kell fizetnie
  • A kérelem ellenőrzését követően a NABC-t kiállítják

 

 

HÁZASSÁGI BIZONYÍTVÁNY/ANYAKÖNYVI KIVONAT (MARRIAGE CERTIFICATE)

Ahhoz, hogy házassági anyakönyvi bizonyítványt/anyakönyvi kivonatot kapjon Indiában, be kell jegyeztetnie a házasságot az illetékes hatóságoknál, vagy a hindu házassági törvény, vagy a különleges házassági törvény alapján, majd kérelmezni kell a házassági anyakönyvvezetőtől a tanúsítványt.

 

Részletesebb bontásban:

1. Házasság bejegyeztetése:

  • A Hindu Házassági Törvény alapján: Ez a hindu rítusok és szokások szerint megkötött házasságokra vonatkozik
  • A Különleges Házassági Törvény alapján: Ez azokra a házasságokra vonatkozik, amelyekben a felek nem hinduk, vagy ahol a hindu házaspár úgy dönt, hogy e törvény alapján jegyezteti be házasságát
  • Az esküvőt követően: A menyasszony és a vőlegény kérheti a házasságkötés bejegyzését az illetékes hatóságnál (házassági anyakönyvvezető), amelynek illetékességi területén laknak
  • Online bejelentkezés: Több állam kormánya rendelkezik online házasságkötés regisztrációs portállal, amely lehetővé teszi a kérelem kitöltését és elektronikus úton történő benyújtását
  • Látogasson el az anyakönyvi hivatalba: Az online kérelem benyújtása után valószínűleg személyesen kell felkeresnie a házassági anyakönyvvezető irodáját a szükséges dokumentumokkal és tanúkkal az ellenőrzés és a regisztráció céljából.

 

  • Szükséges dokumentumok:
    • Jelentkezési lap (a házassági anyakönyvvezetőnél vagy online kapható)
    • Házassági bizonyítvány/anyakönyvi kivonat (ha van)
    • Mindkét félről készült, útlevélméretű fénykép
    • Mindkét fél lakcímigazolása
    • Mindkét fél PAN-kártyája
    • Két tanú (érvényes PAN-kártyával és lakcímigazolással)
    • A házassági anyakönyvvezető által kért egyéb dokumentumok

 

2. A házassági anyakönyvi kivonat beszerzése:

  • Sikeres regisztrációt követően a házassági anyakönyvvezető kiállítja a házassági anyakönyvi kivonatot
  • Feldolgozási idő: A házassági anyakönyvezés és az anyakönyvi kivonat kiállításának feldolgozási ideje államonként és az adott anyakönyvvezető leterheltségétől függően változhat

 

3. Fontos mérlegelési szempontok:

  • Joghatóság: Bizonyosodjon meg róla, hogy házasságkötését annál a házassági anyakönyvvezetőnél jegyeztesse be, amelynek illetékességi területén a házasságkötésre sor került, vagy ahol mindketten laknak
  • Online portál: Ellenőrizze az állam kormányának hivatalos weboldalát a házassági regisztrációval kapcsolatban, és keresse meg a megfelelő portált vagy űrlapot
  • Díjak: A házassági anyakönyvezésért és a tanúsítvány kiállításáért díjat kell fizetni, amely államonként eltérő
  • Bírósági házasság: Bírósági házasságkötés esetén a házassági anyakönyvi kivonatot a házassági tisztviselő állítja ki
  • Különleges állami eljárások: A házassági anyakönyvezés és a tanúsítvány kiállításának konkrét eljárásai és követelményei államonként eltérőek lehetnek
    • Karnatakában például a Kaveri 2.0 portált használják az online regisztrációra:
      • Regisztráljon állampolgárként, és töltse ki a kötelező adatokat.
      • Ezt kövtően automatikusan generált jelszót fog kapni a regisztrált mobilszámára/e-mail címére